Het promoten van uw webwinkel

Promotie van de webwinkel, het begin van het succes

Uw webwinkel is gereed en uw klanten zijn welkom. Maar dan moeten ze wel de weg kunnen vinden naar uw webwinkel. Het is tijd voor de volgende fase, het is tijd voor het promoten van uw webwinkel. Waar vroeger een advertentie in een groot landelijk dagblad voldoende was, heeft u nu het internet nodig. Dat internet is echter overvol met vele webwinkels, webwinkels die precies dezelfde producten verkopen als u. Klanten moeten dus juist uw webwinkel kunnen vinden via de verschillende zoekmachines zoals Google, Yahoo of Bing. Hiervoor zijn verschillende technieken die u kunt gebruiken. Enkele van deze methodes vindt u in deze handleiding. U kunt namelijk zelf veel doen om uw toekomstige klanten de juiste weg te wijzen.

Wat kan Sociale media hierin voor u betekenen

Maar we beginnen met de sociale media. U meldt uw bedrijf aan bij Twitter, Facebook en/of LinkedIn. Misschien heeft u al een persoonlijk account, deze kunt u koppelen aan een bedrijfsaccount. Men kan direct reageren op uw producten waardoor er al snel een interactie met uw klanten kan ontstaan. Het grote voordeel is hierbij ook dat u meteen kunt inspelen op de eventuele wensen of klachten van uw klanten. Merkt u op bijvoorbeeld Twitter of Facebook dat men negatief over uw webwinkel schrijft, dan kunt hier direct op ingaan en eventueel een aanpassing doorvoeren. Of iemand meldt dat er een artikel ontbreekt in uw webwinkel, u kunt hierop reageren door dit aan uw collectie toe te voegen of u geeft aan waarom dit niet in uw collectie is te vinden. Dit noemt men ook wel online reputatiemanagement. Daarnaast is er nog het netwerk voor professionals, LinkedIn. Dit is een sociaal netwerk voor professionals waarin u als verkoper contact kunt leggen met de producenten van uw producten. Dit kan een verruiming geven van uw assortiment en kan u informatie geven over de producten die u verkoopt.

Hoger scoren met behulp van SEO

Sociale media heeft u geregeld. Nu is het de beurt aan de zoekmachines. Hieraan verbonden heeft u direct te maken met SEO, Search Engine Optimalization. U kunt er zelf voor zorgen om hoger in de resultaten te komen wanneer de klanten een zoekopdracht geven. Een zoekopdracht maakt gebruik van trefwoorden. Goede trefwoorden zorgen voor een hogere klassering waardoor uw webwinkel sneller zichtbaar wordt voor de klant. U wilt namelijk niet pas op pagina 560 van de zoekresultaten terug te vinden zijn. Maar dan bent u afhankelijk van welk trefwoord de klant ingeeft. Search Engine Optimalization, of zoekmachineoptimalisatie, houdt in dat er een aantal technieken toegepast worden die er voor zorgen dat zoekopdrachten hoger scoren. U dient er wel voor te zorgen dat u gebruik maakt van de zogenaamde geoorloofde technieken. Hieronder verstaat men het gebruik van trefwoorden in de koppen en subkoppen van de verschillende webpagina’s, bij de zogenaamde “ALT”-tags van de afbeeldingen of de ankerteksten van interne hyperlinks. Het gebruik van een sitemap is ook toegestaan. Een sitemap is een aparte pagina in uw website, die alle interne links bevat die op uw website staan. Een ongeoorloofde techniek is het plaatsen van trefwoorden in dezelfde kleur als de achtergrond. De lezer ziet deze niet, de zoekmachines wel. Mocht u dit toch hanteren, dan kan een tijdelijke of permanente verbanning van de zoekmachine het gevolg zijn.

Meldt u aan bij Adwords

Adwords van Google is een advertentieprogramma. Het is online doelgericht adverteren waarbij u zelf bepaalt wat u er voor wilt betalen. De advertentie maakt u zelf en u geeft zelf aan welke zoekwoorden voor u van belang zijn. Zodra een eventuele klant een zoekwoord ingeeft zal uw advertentie naast de zoekresultaten verschijnen. Klikt de klant op uw advertentie dan heeft een potentiële klant interesse in uw product of webwinkel. De zoekwoorden die u zelf bepaalt zorgen er dus voor dat u altijd de klanten op uw site krijgt die al hun interesse hebben getoond door het zoekwoord in te geven. Wordt uw advertentie weergegeven naast een zoekresultaat, dan hoeft u niet te betalen. U betaalt pas wanneer er op de advertentie wordt geklikt.

Waarom is affiliate marketing belangrijk?

Affiliate marketing is marketing waarbij u als partner uw adverteerders beloont voor het werven van eventuele klanten. Adverteerders zetten een door uw gemaakte advertentie op hun website met de bedoeling dat hierop wordt geklikt. Komt hieruit een contact en contract voort dan krijgt de adverteerder, de affiliate, hiervoor een vergoeding. U kunt er ook voor kiezen om de adverteerder een vergoeding te geven bij een klik op de advertentie. In ieder geval is het belangrijk dat u zo bekend mogelijk wordt bij eventuele nieuwe klanten. U stelt hierbij adverteermateriaal beschikbaar voor de adverteerder. Dit kan in de vorm van een banner. Maakt u gebruik van een tussenpersoon, dan noemt men dit affiliate netwerken. Deze tussenpersoon regelt de afspraken tussen u en de adverteerder en zal ook zorg dragen voor een juiste afhandeling van de betalingen.

Wat er verder nog te bieden is op het internet

Beslist.nl en Vergelijk.nl zijn prijsvergelijkers, websites die webwinkels met hun producten en prijzen vergelijken. U registreert u bij de site en geeft aan wat er in uw webwinkel te koop is, tegen welke prijs en welke voorwaarden. Beide sites geven de klant de mogelijkheid om het product wat ze zoeken te vergelijken bij de verschillende webwinkels. Wat zijn de prijzen van hetzelfde product bij de diverse adverteerders en wat zijn de diensten die men daarnaast nog kan leveren zoals garantie, bezorging en levertijd. Op beide sites kan de klant een zoekterm ingeven. U als adverteerder bepaalt op welk trefwoord uw webwinkel gevonden kan worden. De klant kan dus via deze prijsvergelijkers uitkomen bij uw webwinkel. Als webwinkel kunt u bij Beslist.nl ook affiliate worden.

Promoten van uw webwinkel, succes gegarandeerd

De route naar uw webwinkel moet zo makkelijk en snel mogelijk zijn. Via zoekmachines is het van belang dat u snel te vinden bent. Advertenties en banners als affiliate of op de prijsvergelijkers kunnen u daar ook bij helpen. Sociale media is misschien een nog belangrijkere manier om uw goede naam op te bouwen. Want de zogenaamde “mond-op-mond” reclame is nu reclame via de sociale media. Om uw webwinkel tot een succes te maken heeft u dus beide nodig. De juiste en geoorloofde technieken, maar ook positieve ervaringen van uw klantenkring via de sociale media. Samen maken zij de promotie tot een succes.


Reacties

reacties