Een webwinkel beginnen

Ready, set, go!

De afgelopen jaren is het aantal webwinkels gestaagd groeiende. Een aanzienlijk deel van de aanmeldingen van nieuwe ondernemers bij de Kamer van Koophandel (KVK) is van mensen die zich als ondernemer met een webwinkel willen vestigen. Maar waarom is dit nu zo aantrekkelijk? En als u de stap overweegt om een webwinkel (al dan niet naast uw bestaande werk of zaak) te beginnen, waar heeft u dan rekening mee te houden?

Voordelen webwinkel

De voordelen van een webwinkel zijn evident. De kosten om met een webwinkel te beginnen zijn, afhankelijk van de wijze hoe u deze opzet, zeer beperkt. U hoeft bijvoorbeeld geen eigen pand te huren of een grote voorraad in te slaan.

Ook hebt u niet te maken met openingstijden. Uw klant kan 24 uur per dag bij u terecht, maar u als ondernemer kunt ook zelf beslissen wanneer u de bestellingen af wilt handelen. Als u dit ’s avonds na uw reguliere werk wilt doen is er niemand die u tegen houdt.

Daarnaast is het in een webwinkel mogelijk om uw bezoekers heel nauwkeurig te volgen. Welke producten bekijken ze? Wat bestellen ze en wanneer? Welke producten bestellen ze gezamenlijk? Dit maakt het mogelijk om uw aanbod te optimaliseren en bijvoorbeeld combinatiekorting te geven en zo een hogere omzet te genereren.

Webwinkel software (CMS)

Om een winkel op internet te beginnen hoeft u tegenwoordig al lang geen computerexpert meer te zijn. Toch is het wel handig om goed te kijken naar het softwarepakket dat u wilt gebruiken. Bij de keuze is het belangrijk dat zowel de voorkant (wat de klant ziet) als de achterkant (waar u de bestellingen in afhandelt) goed zijn georganiseerd.

Het goedkoopst is om met een zogenaamd ‘open source’ softwarepakket te beginnen. Dit houdt in de programmeercode vrij toegankelijk is, waar dit bij een commercieel pakket bij de eigenaar van de software in de kluis ligt. Dit maakt dat ‘open source’ software constant wordt verbeterd door de gebruikers.

Magento is het bekendste webwinkel pakket en hierin zijn alle belangrijke functies aanwezig. Nadeel van Magento is wel dat de installatie omslachtig is (mede omdat het een internationaal systeem is, dat op de Nederlandse markt moet worden aangepast). Zie www.magentocommerce.com

Een ander voorbeeld is het programma WooCommerce van WordPress, dat al sinds 2000 bestaat en waarmee ongeveer 10.000 winkels zijn gemaakt. Ook hiervoor geldt dat alles er in principe mee kan, maar dat u voor het voor het eerst opzetten enige kennis nodig hebt. Zie www.woocommerce.com

Uw webwinkel domeinnaam kiezen

Net als bij een echte winkel is een naam erg belangrijk en hier van afgeleid de domeinnaam. Dit heeft enerzijds te maken met uw vindbaarheid op internet en in de diverse zoekmachines die er zijn. Denk er hierbij aan dat uw domeinnaam idealiter ook de naam bevat van het product dat u gaat leveren. Als mensen dan zoeken op het product wordt u eenvoudiger gevonden. Bijvoorbeeld jansenstripboeken.nl is beter dan jansen.nl.

Anderzijds moet een naam ook onderscheidend zijn, zodat klanten u herkennen. Vergeet dus vooral ook niet om uw eigen bedrijfsnaam in uw domeinnaam mee te nemen. Overigens kunt u er ook voor kiezen om voor bepaalde productgroepen die u in uw winkel aanbiedt losse domeinnamen aan te maken, bijvoorbeeld inktvanjansen.nl.

Overigens zijn er in Nederland als miljoenen domeinnamen vergeven, dus de kans dat de naam van uw wens nog beschikbaar is, is niet al te groot. Op www.sidn.nl kunt u kijken of een naam nog beschikbaar is.

Welke hosting voor uw webshop

Naast een domeinnaam heeft u ook ‘hosting’ nodig. Dat is ruimte op een computer die met internet in verbinding staat. Hier loont het om kritisch te kijken naar de prijs en de kwaliteit. De prijs is eenvoudig te vergelijken. Er worden vaak pakketten aangeboden met een aantal megabyte of gigabyte ruimte. Daarnaast kan er soms een beperking in het aantal gigabyte bandbreedte (ofwel hoe veel dataverkeer mag uw website genereren) worden opgelegd. Dit kan vervelend zijn, aangezien als u veel bezoekers heeft u niet wilt dat de website ineens halverwege de maand uit de lucht gaat. Maak hier dus heldere afspraken over en betaal desnoods iets meer.

De kwaliteit van webhosting is vaak lastig te bepalen. Belangrijk voor uw winkel is dat hij zo goed als altijd te bereiken is. Kies daarom voor een betrouwbare aanbieder. Meestal is de website van de aanbieder (en een niet al te lage prijs) hiervoor een goede indicator.

Uw webwinkel voorraad

Anders dan in een gewone winkel hoeft u in principe als webwinkel niet alles op voorraad te hebben. U hebt immers geen klanten die in de winkel komen en de producten direct mee willen nemen. Een andere optie is dropshipping. Hierbij werkt u met een tussenpersoon die een voorraad heeft. Deze berekent over de inkoopprijs een kleine meerprijs of vraagt een percentage van de winst. Dit bedrijf zorgt vaak ook voor de verzending van de spullen.

De nadelen van dit systeem zijn helder. Als het bedrijf niet, of niet tijdig levert, zult u hier op worden aangesproken door uw klanten. Sterker nog als het bedrijf failliet gaat moet u dit uitleggen. Het is daarom belangrijk dat u weet met wie u zaken doet. Met een betrouwbare partner kan het een ideale oplossing zijn, vooral omdat u niet het risico van de voorraad hoeft te dragen.

Keuze van assortiment

Webwinkels zijn qua assortiment grofweg in twee categorie├źn in te delen. Er is een aantal shops dat er voor kiest om een zo compleet mogelijk assortiment aan te bieden. Een andere optie is dat u zich specifiek richt op een kleine (niche) markt.

Bij de keuze van een groot assortiment moet u zeker zijn dat u dit assortiment ook daadwerkelijk kunt leveren. Even ervan uitgaand dat u niet met een heel groot startkapitaal zult beginnen bent u dus afhankelijk van een partner voor dropshipping (lees paragraaf hiervoor).

Ook dient u er rekening mee te houden dat op een groot deel van de (deel)markten andere spelers actief zullen zijn. Deze spelers zijn misschien gespecialiseerd (niche-speler) en gebruiken bijvoorbeeld betere productomschrijvingen. Hoe beter deze omschrijving is, hoe sneller ze worden opgepakt door zoekmachines. U kunt er dan voor kiezen om alle beschrijven aan te passen, maar dit is door het grote aanbod een relatief grote investering.

Een andere optie is om te kiezen voor een of meedere niche markten. Als eerder genoemd is dit voor de zoekbaarheid op internet meestal aantrekkelijk. Denk bijvoorbeeld aan wat eerder in dit artikel gemeld is over de keuze voor domeinnaam. Stel uw winkel is te vinden op www.jansenstripboeken.nl en u biedt stripboeken aan met een uitgebreide recensie. De kans is dan groot als iemand de nieuwe Suske en Wiske zoekt hij bij u terecht komt. Nadeel is dat mensen niet bij de aanschaf van een nieuwe zomerthriller ook nog even de nieuwe Suske en Wiske meebestellen (dat is weer het voordeel van een groot assortiment).

Samengevat

Nadat u de keuze heeft gemaakt om een webwinkel te beginnen zijn er een paar belangrijke afwegingen die u moet gaan maken. Deze zijn praktisch, zoals uw naam en domeinnaam en de software die u wilt gaan gebruiken. Daarnaast dient u zich een aantal strategische vragen te stellen over hoe u om wilt gaan met de voorraad en de markt waarop u zich wilt richten.

Reacties

reacties